KUNDER

Testimonials

Jeg praktiserer yoga hos Kenneth (KMyoga) det tredje året.

Timene er varierte, en blanding av aktivitet og hvile, konsentrasjon, balanse, flow, styrke og igjen hvile. Og pust. Fokus på små (men viktige) detaljer i stillingene, for å unngå feilbelastninger. 

Samtidig er det rom for å utforske. Yogatimene gir meg energi og evnen til å gi slipp.

Alle er velkomne, unge og eldre, menn og kvinner, trente og utrente 🤸.

Bare kom! Vær med! Det er lov å være akkurat der du er, fysisk og mentalt. Vær til stede 🙏!

Jeg er blitt undervist av yogalærere i London, Danmark og Oslo. Men Kenneth er den beste jeg har hatt. Life-changing for meg!

Jeg kan anbefale en yogatime med Kenneth før du går inn i helga! Treningen gir deg ny energi, mental og kroppslig avspenning, styrke- og balansetrening i en morsom og uhøytidelig atmosfære. « Ikke se på sidemannen! Her er du med din kropp, og gjør øvelsene sånn som kjennes rett for deg! Dette handler ikke om å prestere, men å ha kontakt med seg sjøl og sitt indre», gjentar Kenneth mens deltakernes skuldre senkes og pusten blir rolig og dyp.

Jeg vil anbefale yoga hos Kenneth på det varmeste! Dette er en time som jeg mener favner alt fra nybegynner til de mer erfarne. Timen utfordrer både styrke, fleksibilitet og utholdenhet. Men med masse rom for hvile og gjøre øvelsene utfra egen form. Men samtidig bli positivt motivert underveis til å pushe seg.Kenneth er også flink til å rettlede underveis.En time for å finne tilbake ro og mental hvile i tillegg til å bli mer myk i kroppen.

Først og fremst er timene velkomponerte. De er satt sammen på en måte som varmer opp og aktiverer både innsiden og utsiden av kroppen, og det er en meget god utvikling og flyt i timene.

Fra starten kommer man ved hjelp av pusteøvelser inn i en god fysisk og psykisk stemning som forbereder til de tynge og mer utholdenhetskrevende bevegelsesekvensene.

Hver time oppleves sekvensene som om de er satt sammen på nye måter og samtidig blir tidligere mønster «besøkt» og utvidet. Til sist føles det som om jeg har vært på en deilig reise innover i meg selv, selv om arbeidet med ytre fysiske detaljer som for eksempel hendenes plasseringer i forhold til skuldre, og knær i forhold til tær, har vært konsentrasjonskrevende.

Som instruktør/pedagog er Kenneth et strålende eksempel på inkludering av hver enkelt deltaker, han deler innsikter som knyttes til treningen og tilværelsen, og den beroligende musikken er også med på å gi en opplevelse av sammenhenger mellom kropp og sinn.

Selv har jeg vært profesjonell danser i en årrekke og samtidig koreograf på høyeste nivå. Jeg har trent mange av landets beste dansere og selv trent med disse og det kollektive aspektet har vært en stor del av drivkraften, å trene med andre, noe som er blitt sterkt utfordret nå. 

Jeg underviser fortsatt i sceniske fag, danseteknikk, koreografi og bevegelseanalyse ved Kunsthøgskolen i Oslo og har selv trent ulike former for dans og bevegelse hele livet. En periode trente jeg yoga med Amal Naguib som hadde studert med yogi og lege Apa Pant i Bombei. Amal har skrevet en bok om Apa Pant og hans formidling av soløvelsen som jeg har fått. Av og til minner dine timer om denne måten å nærme seg yoga på, og jeg er takknemlig for påminnelsen. Siden jeg nå er eldre (66) og ikke er inne i et fysisk regime som tidligere, er dine timer en fantastisk god påminnelse om den kinestetiske sansen som stadig elsker å bli aktivert.

Mange takk for flotte yogatimer og så gleder jeg meg til fortsettelsen!

Kenneth. Her kommer noen tanker om hva din yogapraksis betyr for meg. Jeg presiserer at måten du underviser på er svært viktig for meg.

En av grunnene er kanskje at jeg er blitt vant med måten du underviser på, men også at jeg i årenes løp har opplevd noen få andre instruktører, som etter mitt skjønn ikke er like gode som deg, eller som ikke passer for meg.

Du har en helt spesielt evne til å få alle til å føle seg vel. Du ser alle som kommer på timene og tilrettelegger deretter. Det synes jeg er helt unikt. Selv om det er vanskelig for noen, og lett for andre, så klarer du på en forsiktig og fin måte å gi alle utfordringer som passer den enkelte.

Du har stor respekt for alle mennesker og det viser du i timene. Du ser alle og får alle til å føle seg unike, uansett hvem vi er, hva vi kan og hvordan vi oppfører oss. Du er tålmodig, raus og fremhever aldri deg selv. Du har en helt spesiell evne til å få mennesker rundt deg til å føle seg bra. Håper inderlig innsatte i fengslet får oppleve dette. Jeg vet at det kommer til å bety mye for dem. Og en ting er yogaen, men det beste er nok din personlighet og det menneske du er.

For meg har selve yogaen du gir meg vært helt spesiell for dag en, og jeg ser for meg at jeg holder på til jeg blir 100…

Timene dine har gitt meg og gir meg fortsatt:

  • ro og pusterom i hverdagen
  • bedre kunnskap om kroppen min
  • klarer bedre å sette grenser og utfordre meg selv
  • din rolige stemme gjør at jeg klarer å konsentrere meg om meg selv og ikke hva alle andre gjør
  • jeg får styrke, mobilitet, balanse og avspenning
  • føler både kropp og sinn blir balansert og godt
  • jeg kommer hjem fra timene lykkeligere enn da jeg gikk til timene
  • jeg gleder meg til hver eneste time
  • uansett program gjør du timene gode og varierte
  • jeg har fått det bedre med meg selv både fysisk og psykisk
  • jeg er blitt sterkere og mykere enn jeg noen gang hadde trodd jeg kunne bli
  • du har lært meg å respektere andre mennesker på en bedre måte

… og slik kunne jeg fortsatt og fortsatt. 

Takk, Kenneth for at jeg har fått bli kjent med deg og takk for timene dine, som du skjønner betyr ALT for meg.

Jeg er aktiv kampsportutøver med 3 nm-gull og har vært på det norske kendolandslaget siden 2013. Jeg trener en del; kampsport, styrke og løping, cirka 12 timer i uka.

Hadde gjort litt yoga før jeg begynte hos deg, men det er flere år siden.

Startet igjen for å øke fleksibiliteten/mobiliteten og for å forebygge skader. Husker at det var flow-vinklingen som fikk meg til å melde meg på kurset ditt, alltid vært veldig fan av den måten å praktisere på.

Jeg trives veldig godt i salen på iflyt. Rommet er nydelig og gir en god atmosfære. Skulle jeg klage på noe måtte det være at det blir veldig fort varmt der med full sal og at det da støyer veldig utenfra når vinduene åpnes, men det er flisespikking. Liker veldig godt den uhøytidelige stemningen du skaper; det er lov å le, falle og prøve seg frem. Liker at du alltid gir alternative stillinger og bygger opp progresjoner. Liker fokuset på å bygge nødvendig styrke og at du holder flyten i timen gående med generelle tilbakemeldinger i stedet for å pirke på enkeltpersoner mens alle andre må vente. Skulle jeg ønske meg noe måtte det eventuelt være mer manipulasjoner/hjelp til å komme dypere inn i stillinger.

Det jeg kjenner mest på av utbytte så langt er økt kjernestyrke, muskelrekruttering og fleksibilitet, samt bedre balanse og kontakt med pusten. Merker det også i øvrig trening, spesielt teknikken på knebøy er blitt bedre etter hvert som mobiliteten har økt. Bruker også yoga som en del av oppvarmingen før kendoturneringer.

I forhold til egen praksis så gjør jeg ikke så mye ren yogapraksis i perioder med kurs, men inkorporerer en del i den ordinære treningen. Gjør ulike dynamiske flows som en del av oppvarming før styrketrening og strekker statisk et kvarters tid etter hver økt, så regner cirka to timer yogarelatert egenpraksis i uka.

I løpet av en session prøver jeg hovedsaklig å fokusere på pusten og på å aktivere kjernen. Målsetningene mine for nå er å bli komfortabel med å stå på hendene (nærmer seg gradvis), samt jobbe mot lotus (langsiktig mål, et godt stykke igjen!).

Synet mitt på yoga har endret seg noe, i det siste har jeg prøvd å legge egoet mer til side og å ikke fokusere så mye på prestasjon eller tvinge meg selv inn i stillinger. Jeg er sterkere enn jeg er fleksibel, så det er alltid fristende å anstrenge seg for å presse seg dypere, men begynner å få en følelse av at jeg ikke bør.

Alt i alt så føler jeg at synet mitt på yoga og det jeg ønsker meg fra praksisen harmonerer med det du underviser, så jeg trives godt!

Jeg begynte på Kenneth sine kurs for ett år siden. I løpet av dette året har jeg ikke bare fått muligheten til å bygge styrke fysisk, men også blitt bedre kjent med meg selv gjennom å utfordre meg selv i nye øvelser. Både gjennom å ta tempoet ned og omfavne det saktegående, men også via leking med fleksibilitet og flyt. Jeg har blitt glad i å utfordre meg selv og undersøke grenseoppgangene til min egen komfortsone. Men kanskje aller viktigst: å begynne å komme i kontakt med egen pust.

Kenneth er en ydmyk og dyktig lærer som fyller timene med utfordringer og humor. Han underviser med en lekenhet som smitter, og en faglighet som han deler med alle deltagerne på kursene.

I lang tid har jeg slitt med en skulderplage. Jeg har prøvd alt mulig fra massasje til akupunktur, naprapat etc uten egentlig å bli noe bedre. Tenkte derfor at kanskje yoga kan være en hjelp. Har også fått forbud mot ulike øvelser på helsestudio pga skulder så valgte derfor å finne en yoga type som også inkluderer styrke-øvelser. Det var derfor perfekt timing når KM Yoga nå startet opp disse to kursene.

For meg er yoga en bedre og mer interessant treningsform. Sessionene hos KM Yoga har vært veldig bra. Atmosfæren i lokalene er svært god og antall deltagere er helt passe. Det har vært svært lærerikt og ikke minst gøy. Øvelsene gjennomgås godt og evt feil blir justert.
Jeg har ikke gjort så mye av øvelsene hjemme ennå, men har planer om å øve litt på egenhånd samtidig som jeg prøver å delta på de to kursene i uken (torsdag og fredag). Jeg tror yoga kan bidra til en mer smidig kropp og å være mer i takt med kroppens indre mekanismer. Dette er en yoga-form helt etter mine ønsker.

Jeg startet med yoga først og fremst fordi jeg ble anbefalt det som en behandlingsform mot migrene. Med en stiv og støl kropp i tillegg til migrene nesten daglig som sterkeste motivasjon til å gjøre noe bra for kropp og sinn, fant jeg Julia og deltok en gang i uken på hennes kurs. Det er blitt noen år siden dette og jeg har vært litt av og på. Jeg har tatt små steg, utviklet gradvis mer fleksibilitet. Det var litt rart å se at jeg var stivere enn de fleste eldre damene på kursene. Men helt fra starten av har jeg hatt et bevisst forhold til innstillingen min. Jeg vil ikke være «flink». Jeg vil være der jeg er. Uten press fra meg selv. Jeg har hatt som eneste mål å respektere kroppen der den er. Jeg ville lære og kjenne spenninger og spenninger når de forlater kroppen. Legge merke til når kroppen selv åpner opp og gir rom. Slik at jeg i hverdagen kan legge merke til når jeg går med skuldrene opp under ørene, eller magen spenner seg når jeg opplever stress eller smerte. Kroppsbevissthet mot bedre helse. I høst startet jeg hos KM yoga og likte meg med en gang! Merker godt at variasjon gir motivasjon. Stemningen på timene er fantastisk. Her er rom for latter og svært lite selvhøytidelighet. Vi er der vi er – alle sammen. Men likevel er det rom for sterk tilstedeværelse. For meg har det vært mye nytt. Og ofte har min første tanke vært: «dette er umulig, jeg får det aldri til!» Men så sier du PRØV! Så igjen, en øvelse i å være i nuet – legge bort tanker som sier at det ikke går eller tanker om at jeg vil så gjerne få det til. Bare prøv, uten ønske om noe som helst – bare oppleve disse nye bevegelsene innenfra – og puste. Og jeg tillater meg virkelig å glede meg når jeg får noe til. Selvom jeg har i bakhodet at jeg skal fremdeles ikke bli «flink». Jeg har opplevd balanse jeg ikke trodde jeg hadde, styrke jeg trodde jeg hadde mistet. Det er berikende. Det er ganske fantastisk at når man er meldt på et kurs med KM yoga så kan man delta på de to andre som går. Akkurat yoga tror jeg man trygt kan si jo mere jo bedre. Og det er kanskje nøkkelen til hvorfor jeg har blitt så mye bedre med tanke på både migrene, fleksibilitet og styrke siden i høst. Jeg har fått mye mer kontinuitet i treningen. Det øker også motivasjonen. Samt det å ha en forståelsesfull lærer som gjør det lett å prøve å delta på de dager der det er stor sjans for at man må avbryte.
Jeg hadde en særdeles tøff sommer i fjor. Jeg var nærmest bundet til senga og sofaen i en ond sirkel av sterke smerter og utmattelse. Det føltes nærmest som et ultimatum – kjemp eller gi opp. Trening hadde hjulpet før så jeg brukte det jeg hadde av viljestyrke i kombinasjon med en sterk motivasjon basert på frykt for mer migrene. To grusomme uker med kondisjonstrening med migrene. Og jeg kan love deg at det krever en helt egen form for utholdenhet… Men etter det fikk jeg også mine første migrenefrie dager på ca tre måneder! Håp!

Så det var derfor jeg meldte meg på kurs hos både deg og Julia vel vitende om at jeg kanskje ikke kom til å kunne delta i det hele tatt. Jeg er så takknemlig for at jeg har kunnet delta nesten hver uke flere ganger i uken. Jeg hadde et sterkt ønske om å kjenne meg sterk igjen. Kropp og sinn var helt utslitt. Og jeg fikk mitt ønske oppfylt. Stadig oftere kjenner jeg meg sterk! Og det betyr så uendelig mye. Så vet jeg at nedturer kommer. Perioder med lite trening der fremgang uteblir. Men jeg har lært å nyte hver time som de er, uavhengig av resultat. Hver time er en øvelse i mindfulness. Omgitt av gode mennesker. Et sted for hvile hvor man kan være seg selv, opplagt eller sliten, smerter eller smertefri. Man møter opp på matten og er tilstede. Alt annet er ikke så viktig.

Min motivasjon er ikke lenger kun å lindre smerte. Men å komme ut, treffe nydelige mennesker, lære og være i nuet. Og smile! Jeg smiler når jeg kommer og smiler når jeg går fra yogaen.

Så … En stor takk til deg Kenneth, som stadig minner meg på alt som er viktig.

close