Hvorfor yoga?


Tilbakemeldinger fra noen av de fantastiske menneskene som deltar på kursene:

 

Kenneth Fredheim

Jeg er aktiv kampsportutøver med 3 nm-gull og har vært på det norske kendolandslaget siden 2013. Jeg trener en del; kampsport, styrke og løping, cirka 12 timer i uka.

Hadde gjort litt yoga før jeg begynte hos deg, men det er flere år siden.

Startet igjen for å øke fleksibiliteten/mobiliteten og for å forebygge skader. Husker at det var flow-vinklingen som fikk meg til å melde meg på kurset ditt, alltid vært veldig fan av den måten å praktisere på.

Jeg trives veldig godt i salen på iflyt. Rommet er nydelig og gir en god atmosfære. Skulle jeg klage på noe måtte det være at det blir veldig fort varmt der med full sal og at det da støyer veldig utenfra når vinduene åpnes, men det er flisespikking. Liker veldig godt den uhøytidelige stemningen du skaper; det er lov å le, falle og prøve seg frem. Liker at du alltid gir alternative stillinger og bygger opp progresjoner. Liker fokuset på å bygge nødvendig styrke og at du holder flyten i timen gående med generelle tilbakemeldinger i stedet for å pirke på enkeltpersoner mens alle andre må vente. Skulle jeg ønske meg noe måtte det eventuelt være mer manipulasjoner/hjelp til å komme dypere inn i stillinger.

Det jeg kjenner mest på av utbytte så langt er økt kjernestyrke, muskelrekruttering og fleksibilitet, samt bedre balanse og kontakt med pusten. Merker det også i øvrig trening, spesielt teknikken på knebøy er blitt bedre etter hvert som mobiliteten har økt. Bruker også yoga som en del av oppvarmingen før kendoturneringer.

I forhold til egen praksis så gjør jeg ikke så mye ren yogapraksis i perioder med kurs, men inkorporerer en del i den ordinære treningen. Gjør ulike dynamiske flows som en del av oppvarming før styrketrening og strekker statisk et kvarters tid etter hver økt, så regner cirka to timer yogarelatert egenpraksis i uka.

I løpet av en session prøver jeg hovedsaklig å fokusere på pusten og på å aktivere kjernen. Målsetningene mine for nå er å bli komfortabel med å stå på hendene (nærmer seg gradvis), samt jobbe mot lotus (langsiktig mål, et godt stykke igjen!).

Synet mitt på yoga har endret seg noe, i det siste har jeg prøvd å legge egoet mer til side og å ikke fokusere så mye på prestasjon eller tvinge meg selv inn i stillinger. Jeg er sterkere enn jeg er fleksibel, så det er alltid fristende å anstrenge seg for å presse seg dypere, men begynner å få en følelse av at jeg ikke bør.

Alt i alt så føler jeg at synet mitt på yoga og det jeg ønsker meg fra praksisen harmonerer med det du underviser, så jeg trives godt!

 

Nina Helene Jakobia Skogli

Jeg begynte på Kenneth sine kurs for ett år siden. I løpet av dette året har jeg ikke bare fått muligheten til å bygge styrke fysisk, men også blitt bedre kjent med meg selv gjennom å utfordre meg selv i nye øvelser. Både gjennom å ta tempoet ned og omfavne det saktegående, men også via leking med fleksibilitet og flyt. Jeg har blitt glad i å utfordre meg selv og undersøke grenseoppgangene til min egen komfortsone. Men kanskje aller viktigst: å begynne å komme i kontakt med egen pust.

Kenneth er en ydmyk og dyktig lærer som fyller timene med utfordringer og humor. Han underviser med en lekenhet som smitter, og en faglighet som han deler med alle deltagerne på kursene.

 

Knut Pereira

I lang tid har jeg slitt med en skulderplage. Jeg har prøvd alt mulig fra massasje til akupunktur, naprapat etc uten egentlig å bli noe bedre. Tenkte derfor at kanskje yoga kan være en hjelp. Har også fått forbud mot ulike øvelser på helsestudio pga skulder så valgte derfor å finne en yoga type som også inkluderer styrke-øvelser. Det var derfor perfekt timing når KM Yoga nå startet opp disse to kursene.

For meg er yoga en bedre og mer interessant treningsform. Sessionene hos KM Yoga har vært veldig bra. Atmosfæren i lokalene er svært god og antall deltagere er helt passe. Det har vært svært lærerikt og ikke minst gøy. Øvelsene gjennomgås godt og evt feil blir justert.
Jeg har ikke gjort så mye av øvelsene hjemme ennå, men har planer om å øve litt på egenhånd samtidig som jeg prøver å delta på de to kursene i uken (torsdag og fredag). Jeg tror yoga kan bidra til en mer smidig kropp og å være mer i takt med kroppens indre mekanismer. Dette er en yoga-form helt etter mine ønsker.

 

Anonym

Jeg startet med yoga først og fremst fordi jeg ble anbefalt det som en behandlingsform mot migrene. Med en stiv og støl kropp i tillegg til migrene nesten daglig som sterkeste motivasjon til å gjøre noe bra for kropp og sinn, fant jeg Julia og deltok en gang i uken på hennes kurs. Det er blitt noen år siden dette og jeg har vært litt av og på. Jeg har tatt små steg, utviklet gradvis mer fleksibilitet. Det var litt rart å se at jeg var stivere enn de fleste eldre damene på kursene. Men helt fra starten av har jeg hatt et bevisst forhold til innstillingen min. Jeg vil ikke være «flink». Jeg vil være der jeg er. Uten press fra meg selv. Jeg har hatt som eneste mål å respektere kroppen der den er. Jeg ville lære og kjenne spenninger og spenninger når de forlater kroppen. Legge merke til når kroppen selv åpner opp og gir rom. Slik at jeg i hverdagen kan legge merke til når jeg går med skuldrene opp under ørene, eller magen spenner seg når jeg opplever stress eller smerte. Kroppsbevissthet mot bedre helse. I høst startet jeg hos KM yoga og likte meg med en gang! Merker godt at variasjon gir motivasjon. Stemningen på timene er fantastisk. Her er rom for latter og svært lite selvhøytidelighet. Vi er der vi er – alle sammen. Men likevel er det rom for sterk tilstedeværelse. For meg har det vært mye nytt. Og ofte har min første tanke vært: «dette er umulig, jeg får det aldri til!» Men så sier du PRØV! Så igjen, en øvelse i å være i nuet – legge bort tanker som sier at det ikke går eller tanker om at jeg vil så gjerne få det til. Bare prøv, uten ønske om noe som helst – bare oppleve disse nye bevegelsene innenfra – og puste. Og jeg tillater meg virkelig å glede meg når jeg får noe til. Selvom jeg har i bakhodet at jeg skal fremdeles ikke bli «flink». Jeg har opplevd balanse jeg ikke trodde jeg hadde, styrke jeg trodde jeg hadde mistet. Det er berikende. Det er ganske fantastisk at når man er meldt på et kurs med KM yoga så kan man delta på de to andre som går. Akkurat yoga tror jeg man trygt kan si jo mere jo bedre. Og det er kanskje nøkkelen til hvorfor jeg har blitt så mye bedre med tanke på både migrene, fleksibilitet og styrke siden i høst. Jeg har fått mye mer kontinuitet i treningen. Det øker også motivasjonen. Samt det å ha en forståelsesfull lærer som gjør det lett å prøve å delta på de dager der det er stor sjans for at man må avbryte.
Jeg hadde en særdeles tøff sommer i fjor. Jeg var nærmest bundet til senga og sofaen i en ond sirkel av sterke smerter og utmattelse. Det føltes nærmest som et ultimatum – kjemp eller gi opp. Trening hadde hjulpet før så jeg brukte det jeg hadde av viljestyrke i kombinasjon med en sterk motivasjon basert på frykt for mer migrene. To grusomme uker med kondisjonstrening med migrene. Og jeg kan love deg at det krever en helt egen form for utholdenhet… Men etter det fikk jeg også mine første migrenefrie dager på ca tre måneder! Håp!

Så det var derfor jeg meldte meg på kurs hos både deg og Julia vel vitende om at jeg kanskje ikke kom til å kunne delta i det hele tatt. Jeg er så takknemlig for at jeg har kunnet delta nesten hver uke flere ganger i uken. Jeg hadde et sterkt ønske om å kjenne meg sterk igjen. Kropp og sinn var helt utslitt. Og jeg fikk mitt ønske oppfylt. Stadig oftere kjenner jeg meg sterk! Og det betyr så uendelig mye. Så vet jeg at nedturer kommer. Perioder med lite trening der fremgang uteblir. Men jeg har lært å nyte hver time som de er, uavhengig av resultat. Hver time er en øvelse i mindfulness. Omgitt av gode mennesker. Et sted for hvile hvor man kan være seg selv, opplagt eller sliten, smerter eller smertefri. Man møter opp på matten og er tilstede. Alt annet er ikke så viktig.

Min motivasjon er ikke lenger kun å lindre smerte. Men å komme ut, treffe nydelige mennesker, lære og være i nuet. Og smile! Jeg smiler når jeg kommer og smiler når jeg går fra yogaen.

Så … En stor takk til deg Kenneth, som stadig minner meg på alt som er viktig.

 

Flere Omtaler >>

Omtaler kmyoga.no

 

 

Klikk her for å gå til omtalene på facebook