KM Yoga – hva står jeg for?


km - dance of shiva - jeanÅ utøve yoga er for meg å gi kroppen og sinnet rom for bare å være, pause fra hverdagens jag om å måtte noe hele tiden. Bytte ut fortid og fremtid, som egentlig kun er en illusjon, med kun hva som foregår her og nå. Puste inn. Og puste ut. 

Jeg står for noe jeg selv finner i egen praksis. Å la pusten lede mine fysiske bevegelser mens sinnet stilnes. Enhver stilling kan da bli til en slags harmoni mellom kropp, sinn og sjel. Ikke en bestrebelse, men heller en anerkjennelse av hvordan jeg har det akkurat der og da. Og alt er faktisk ok. Et eksempel satt litt på spissen, en svært utfordrende posisjon som skal holdes litt over tid. Det er krevende, musklene svikter og skjelvingene starter. Du holder nærmest pusten og ber om at det skal være over… Hva med å klare å akseptere det å kun være til stede med hva som er akkurat nå, og kanskje gå fra å pines til å kjenne en indre ro i stillingen. Ikke som et mål, men kun som en introduksjon til at det faktisk er mulig, uansett hvor tøft det er.

Yandara yoga

Undertegnede kan ikke annet enn måpe av begeistring for visdommen som kom frem i lyset i løpet av måneden ved Yandara Yoga Institue (Baja, Mexico). Det undervises fra hjertet.
Og det er et stort fokus på at dette blir DIN praksis. Det er DIN kropp. DU skal være komfortabel. Du blir aldri bedt om å være i en posisjon som kan skade deg, eller du ikke kan holde. Naturligvis blir du utfordret, men alltid sett.
Det oppfordres mot at du til slutt kan ha din egen praksis, drevet frem av sikkerhet og ikke minst hva som passer for deg. Dessuten er alle dager forskjellige. Hvilket uttrykk vil din kropp vise i dag?
Så må du vite at alle kropper er forskjellige, benbygning og fasong. Å sammenligne seg med naboen er noe man naturlig ofte gjør, det har jeg selv gjort nok av ganger. Men naboen har sin kropp og sitt uttrykk, som er unikt for han / henne. Du må skape ditt eget. Det oppfordres om at du hele tiden følger din egen magefølelse for hva som passer for deg. Stol på deg selv. 

Det er av og til vanskelig å beskrive hva yoga er og hva det betyr, men for meg er yoga en slags teknologi for å være helt til stede. Våkne opp, anerkjenne min spirit. Huske min ekte natur, som egentlig er et geni. Og rett og slett full av betingelsesløs kjærlighet og godhet mot meg selv og andre. Når overfladiske lag litt og litt skrelles av.

Belønning og suksess

Mange tror yoga blir et redskap for å bli mer fleksibel og myk. Ja naturlig nok blir du mykere og mer fleksibel ved å utøve yoga over lengre tid. Men det handler egentlig ikke om å bedre deg selv, derimot å de-konstruere alle barrierer som hindrer oss i å ha en autentisk kontakt med deg selv og verden rundt.
Når det er sagt, det kreves en viss disiplin og hardt arbeid. Selv om, du sikter ikke mot en belønning der fremme. Din praksis ER din belønning. Det er stillheten som oppnås gjennom praksisen.

Hva er egentlig suksess? Suksess betød tidligere for meg hva jeg oppnådde. Dvs sammenligne seg med andre og dermed måle suksessen. Samtidig, bedømme, meg selv og andre.
Yoga lærer meg å være tilfreds med nøyaktig hvem jeg er, akkurat nå. Å stå på hendene har en viss suksess faktor ved seg, men det er ikke nødvendigvis yoga. Om jeg ikke inkluderer aspektet med den indre balansen. Å puste, og kun være til stede. Og det kan jeg være uansett om jeg står på hendene eller sitter i ro med øynene lukket uten å bevege en muskel. Kun puster. 

Og hva med heller å koble følgende til suksess: godhet, tålmodighet, toleranse, stillhet, være sentrert og autentisk. Min mentor Wayne Dyer sier følgende, som resonnerer med meg igjen og igjen, fordi jeg har brukt så mye energi i mitt liv på det motsatte:
“Be independent of the good opinion of others”. Vær sikker på deg selv, følg din indre stemme, din indre Guru, din egen magefølelse. Vær in spirit, inspirer deg selv. Det er din kropp, ditt sinn, din sjel, ditt liv. Du trenger ikke noe eksternt fra andre. La det komme innenfra. Og la det skinne gjennom i din egen yoga praksis og ditt eget liv. 

Fordeler ved yoga

Det er utrolig mange beviste fysiske fordeler ved en fast yoga praksis. Nevner kun noen få her, som er styrking av nervesystemet, større kroppslig balanse, styrking av skuldre, armer, lår, mer fleksible hofter, og ikke minst reduksjon av muskelspenninger. For ikke å nevne de mentale aspektene som stress reduksjon og en større indre balanse og tilstedeværelse.

Hands-on assistering

Kursene som skal holdes på KM yoga vil også bli noe preget av hands-on assistering. Mange mennesker finner det uvant og tror de blir rettet på, at de gjør noe feil. Det må understrekes til de grader at dette ikke har noe å gjøre med at man gjør noe feil. Først blir det fokus på at alignment er korrekt i forhold til at man ikke skal skade seg, deretter kan det være veiledning til å gå dypere inn i en stilling.
Først og fremst fokuseres det på benstilling, hvordan du er jordet. Kroppen oppover vil alltid rette seg etter basen nederst. Videre kan det være å sjekke at knær er riktig stilt inn i forhold til ankel. Videre eksempelvis mer lengde i rygg, åpne brystet, senking av skuldre osv. I det hele tatt kan en assistering bety at du hjelpes dypere inn i stillingen, på dine egne premisser. Du skal selv kjenne at det er komfortabelt.

Shavasana – corpse pose

Noe annet som også rettes fokus mot er assistering i Shavasana. Dette er den siste stilling, som alltid vil få nok plass i en praksis. Den vil være 8-10 minutter lang, hvor du ligger som et lik på gulvet, synker ned, gir helt slipp, og integrerer dagens praksis. I denne posisjon kan det gis lett trykk ved “det tredje øyet”, dvs i pannen mellom øyenbrynene. Dette har med det 6. chaktra å gjøre, din forbindelse oppover. Ofte strammer vi, ubevisst, muskulatur i ansikt, spesielt kjeven, og nakke og skuldre. Assists her i panne, skuldre og eventuelt nakke, sørger for muskelspenninger løses opp, og du trolig slapper mer av.
Det vil alltid gis beskjed på forhånd om denne typen assist gis eller ikke.

Assists i seg selv krever at studenten stoler på læreren, i en harmonisk atmosfære. Lærerens intuisjon vil bestemme om en assist er nødvendig eller ikke. 

Innhold kurs

Vi skal først og fremst ha det gøy! Det oppfordres alltid til å ha et smil om munnen selv om det noen ganger er slitsomt. Det kommer ihvertfall jeg til å ha. Liten advarsel, min humor er ofte svært tørr. Så det kan godt være du bare rister på hodet. Men da vil du ihvertfall koble ut hodet en smule i en tøff stilling, som gjør det lettere for deg 
En generell ramme blir som regel lagt. De 90 minuttene vil inneholde mye av:
Hva er yoga, sjekk om eventuelle hensyn som skal tas, skader, graviditet osv. Hvordan pusten leder deg gjennom de ulike stillingene. Hva som er viktig å fokusere på, eksempelvis å gå innover for indre balanse, og stadig stramme kjernemuskulatur for å beskytte korsrygg.
Fokus på at yoga ikke er en konkurranse. Sikt mot å gi slipp. Sett også en intensjon for dagens praksis.

Fokus på Ujjay pust. La pusten lede deg gjennom stillingene.
Videre gjør vi diverse flows inspirert fra Yandara, open-hip, closed-hip, og garantert mye annet spennende som vil dukke opp i løpet av høsten.
Diverse sittende stillinger, inkludert flere utfordrende, blant annet inversjoner.
Backbends, forward bends, twists. Skulderstående osv.
Mot slutten introduseres roligere poses som f.eks pigeon, supine twist. Før endelig Shavasana. 

Din egen praksis hjemme?

Hva kan du ta med deg hjem på din egen matte i din egen stue? Vi skal forsøke å gjenta veldig mye, slik at du selv kan prøve hjemme. Dersom det er sikkerhetsmessig forsvarlig selvsagt. Kan du skape din egen praksis, dersom du ikke har en fra før? 

Inspirasjon!

Jeg er svært ydmyk i forhold til hvor jeg er. Nyutdannet og fersk. Samtidig er jeg beredt og har enormt mye å gi av meg selv. Det er en inspirasjon i seg selv å kunne lede en klasse gjennom noe som gir meg selv så mye ro og balanse og kraft.
Jeg vil til slutt nevne noen store inspirasjonskilder. Først min unike og selvoppofrende og tilstedevære lærer Julia Rippel. Hun har lært meg så utrolig mye og er trolig opprinnelsen til min egen dedikasjon. Så min lærer ved Yandara Institute, Craig Perkins, som gikk rett i strupen på hjertet. Det er flyten fra hjertet som teller. Undervis og vær fra hjertet er mantraet. Som jeg følger.

Også mine andre briljante lærere ved Yandara, Sumitra og Sarasvati. Wise old spirits. 

Jeg gleder meg til å la meg inspirere av dere på de kommende kursene!
Det blir snarlig satt opp kurs oversikt for høsten 2014 
Namaste.
Kenneth