Asana – fysisk stilling


 

cropped-km-jjj.jpg

Styrk kroppen og øk bevegelighet »

‘Asana’ betyr fysisk yoga stilling, og er designet til å mestre og forbedre kroppens funksjoner. De styrker, øker sirkulasjon og energiflyt, renser organer og ekspanderer muskler og ledd. Under følger noe av hva du normalt oppnår ved jevnlig yoga praksis:

Sitter du mye i jobbsammenheng eller har en stresset livsstil, er det ikke unormalt med stive og stramme muskler. Også godt trente mennesker er plaget av dette. Enten du er idrettsutøver eller utrent så vil yoga tilføre mer bevegelighet og muskel avspenning.

Ubalanse og svakhet i ulike kroppsdeler kan også motvirkes av en fast yoga praksis. Varierte asanas med kontrollert bevegelse vil styrke leddene.

Behandle korsryggen

Korsryggen er svært utsatt, spesielt etter mange år med mye sitting. Det kan undertegnede skrive under på, med flere prolapser over tid. Ved å fokusere på ryggsøylen, sikte mot å forlenge og skape rom i korsryggen, kan gjennom ulike yoga stillinger være med på å redusere smerte, og også forsterke. Ved kroniske ryggsmerter bør en lege kontaktes før yoga benyttes som behandlingsform.

Pust

Ikke glem å bruke pusten. De mentale aspektene ved yoga praksisen er hva som kan stilne sinnet og redusere stresset, som gjerne festen seg i kroppen. Asanas er ment å åpne energistrømmen, fra kjernen ut til leddene. Målet er å puste uanstrengt. Kjenn på din egen Asana, hvordan du balanserer støtten ned mot underlaget. Dette er viktig for å kunne kjenne “rebound” effekten og energiflyten oppover, fra føtter til fingerspisser.

Jobb med kroppen, ikke mot den. Aksepter å være akkurat der du er.